Clayton Alderfer biografía e Publicaciones y libros

Clayton Alderfer - Toolshero

Clayton Alderfer (1940) es un psicólogo, orador, escritor, emprendedor y consultor académico estadounidense. Clayton Alderfer se ha hecho famoso por su Teoría ERG. El punto de partida para el desarrollo de esta teoría es la Jerarquía de las Necesidades de Maslow, que amplió aún más en su teoría basada en la investigación empírica (1966-1989).

Biografía de Clayton Alderfer

En 1962, Alderfer obtuvo su grado en altos honores de la Universidad de Yale en los Estados Unidos de América. En 1966, obtuvo su Ph.D También en la misma universidad.

En 1975 recibió un diploma en psicología en el área de especialización: consultoría organizacional de la Junta Americana de Psicología Profesional  (American Board of Professional Psychology – ABPP).

Después de completar sus estudios, Alderfer se unió a la Universidad de Cornell (1966-1968). Luego a la Universidad de Yale, donde fue miembro de la facultad durante 24 años (1968-1992). Aquí, ocupó cargos como profesor, investigador y director del programa. Durante estos años realizó una investigación empírica sobre tres necesidades humanas especificas: necesidades de existencia, necesidades de relación y necesidades de crecimiento. La Teoría ERG que había desarrollado fue revolucionaria y todavía se discute hoy en muchos libros de administración.

Después de 1992, se unió a Rutgers, una universidad de New Jersey. Durante doce años se desempeñó como Director de Estudios Profesionales y cumplió un rol importante en el avance del programa de la facultad.

Clayton Alderfer finalmente se interesó más en trabajar como consultor y estableció su propia firma de consultoría: Alderfer and Associates. Esta organización todavía existe el día de hoy y proporciona diagnósticos organizacionales y servicios de consulta para empresas en los sectores públicos, privados y sin fines de lucro.

Publicaciones y libros

  • 2010. The practice of organizational diagnosis: Theory and methods. Oxford University Press.
  • 2005. The Five Laws of Group and Intergroup Dynamics.
  • 2003. Diversity in organizations. Comprehensive Handbook of Psychology, Vol. 12: Industrial & Organizational Psychology (pp. 287-293). New York, NY: Wiley.
  • 2002. Diversity in organizations. Handbook of psychology.
  • 2002. An empirical study of parallel processes during organic questionnaire administration. Journal of Applied Behavioral Science, 38, 416-435.
  • 1997. Embedded intergroup relations and racial identity development theory. Racial identity theory: Applications to individual, group, and organization interventions, 237-263.
  • 1994. A white man’s perspective on the unconscious processes within black–white relations in the United States.
  • 1992. The race relations competence workshop: Theory and results. Human Relations, 45(12), 1259-1291.
  • 1992. Changing race relations embedded in organizations: Report on a long-term project with the XYZ Corporation.
  • 1989. Theories Reflecting My Personal Experience and Life Development. The Journal of Applied Behavioral Science, 25(4), 351-365.
  • 1988. Teaching personality & leadership. Organizational Behavior Teaching Review, 12, 12-33.
  • 1988. Understanding & consulting to family business boards. Family Business Review, 1, 249-261.
  • 1988. The significance of race and ethnicity for understanding organizational behavior.
  • 1987. An Intergroup Perspective on Group Dynamics. Handbook of Organizational Behavior, 190-222.
  • 1986. The invisible director on corporate boards. Harvard Business Review, 64, 38-52.
  • 1983. Black and White cognitions of changing race relations in management. Journal of Occupational Behaviour.
  • 1982. Studying intergroup relations embedded in organizations. Administrative Science Quarterly, 35-65.
  • 1982. Problems of changing white males’ behavior and beliefs concerning race relations. Change in organizations, 122, 165.
  • 1980. Diagnosing race relations in management. Journal of Applied Behavioral Science, 16, 135-166.
  • 1980. The methodology of organizational diagnosis. Professional Psychology, 11(3), 459.
  • 1980. Consulting to underbounded systems. Advances in experiential social processes, 2, 267-295.
  • 1980. Advances in experiential social processes (Vol. 2). John Wiley and Sons.
  • 1979. Life experiences and adults’ enduring strength of desires in organizations. Administrative Science Quarterly, 347-361.
  • 1978. Advances in Experiential Social Processes. John Wiley and Sons Ltd.
  • 1977. Improving organizational communication through long-term intergroup intervention. Journal of Applied Behavioral Science, 13, 193-210.
  • 1977. Organization development. Annual review of psychology, 28(1), 197-223.
  • 1977. Group and intergroup relations. Improving the quality of work life, 227, 296.
  • 1977. A critique of Salancik and Pfeffer’s examination of need-satisfaction theories. Administrative Science Quarterly, 658-669.
  • 1976. Boundary relations and organizational diagnosis. Humanizing organizational behavior, 142, 175.
  • 1975. Learning from changing: Organizational diagnosis and development. Sage Publications.
  • 1974. The effect of variations in relatedness need satisfaction on relatedness desires. Administrative Science Quarterly, 507-532.
  • 1973. The Relevance of Human Intellect and Organizational Power for Organizational Development. PN.
  • 1973. Three studies of measures of need satisfaction in organizations. Administrative Science Quarterly, 489-505.
  • 1973. The tensions between research and intervention in intergroup conflict. The Journal of Applied Behavioral Science, 9(4), 424-449.
  • 1973. A New Design for Survey Feedback. PN.
  • 1972. Designing an” empathic questionnaire” for organizational research. Journal of Applied Psychology, 56(6), 456.
  • 1972. Existence, relatedness, and growth: Human needs in organizational settings. New York, NY.
  • 1972. Understanding the impact of survey feedback. The Social Technology of Organization Development. Fairfax, Virginia: NTL Learning Resources Corp, 234-243.
  • 1971. Change processes in organizations. YALE UNIV NEW HAVEN CONN DEPT OF ADMINISTRATIVE SCIENCES.
  • 1971. Effect of individual, group, and intergroup relations on attitudes toward a management development program. Journal of Applied Psychology, 55(4), 302.
  • 1971. A quasi experiment on the use of experiential methods in the classroom. The Journal of applied behavioral science, 7(1), 43-69.
  • 1970. Personal and situational factors in the recruitment interview. Journal of Applied Psychology, 54(4), 377.
  • 1970. Choices with risk: Beyond the mean and variance. Journal of Business, 341-353.
  • 1969. An empirical test of a new theory of human needs. Organizational behavior and human performance, 4(2), 142-175.
  • 1968. Comparison of questionnaire responses with and without preceding interviews. Journal of Applied Psychology, 52(4), 335.
  • 1967. An organizational syndrome. Administrative Science Quarterly, 440-460.
  • 1967. Convergent and discriminant validation of satisfaction and desire measures by interviews and questionnaires. Journal of Applied Psychology, 51(6), 509.

Cómo citar este artículo:
Van Vliet, V. (2013). Clayton Alderfer. Recuperado [insertar la fecha] de Toolshero: https://www.toolshero.es/toolsheroes/clayton-alderfer/

Publicado en: 11/17/2013 | Última actualización: 23/03/2023

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