Douglas McGregor

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Douglas McGregor (1906-1964), fue un famoso profesor de administración en el campo del desarrollo personal y la teoría motivacional. Es conocido por su desarrollo de la Teoría X y la Teoría Y, una teoría del liderazgo en dos estilos diferentes.

Biografía de Douglas McGregor

Douglas McGregor obtuvo una licenciatura (B.E.) en una ingeniería mecánica en el instituto de Tecnología de Rangún (RIT) en Burma. En 1932, obtuvo su licenciatura (B.A.) en administración en la Universidad Estatal de Wayne. Todavía no había terminado de estudiar. Tenía un interés especial en la psicología y fue a la Universidad de Harvard. Primero tuvo su maestría (MA) en 1935 y después obtuvo su Ph.D. en psicología social.

Después de recibir su doctorado, Douglas McGregor se mantuvo activo en el mundo académico. Continuó su carrera académica dando conferencias en la Universidad de Harvard y MIT Sloan School of Management (Escuela de Negocios). Estaba muy interesado en la administración científica y moderna, en particular los estilos de liderazgo, la influencia y sus efectos. Aquí es donde nacieron las primeras ideas sobre la Teoría X y la Teoría Y.

El estudio adicional y la investigación empírica dieron como resultado uno de sus libros más vendidos: El lado humano de la empresa (1960)

El contenido del libro es sobre las suposiciones de la  gestión individual, en relación con la naturaleza humana y la forma en que un gerente maneja a sus empleados.

Durante su carrera, Douglas McGregor no publicó mucho. Pero cuando publicó, tuvo un gran impacto, igual que Henri Fayol. Justo antes de morir (de repente debido a un ataque al corazón), escribió artículos sobre la nueva Teoría Z.

La Teoría Z fue una respuesta a los críticos de la Teoría X y la Teoría Y. Junto con William Ouchi, desarrolló la teoría Z, que trata de promover el empleo estable, el alto sentido de productividad y la alta moral y satisfacción de los empleados.

Citas de Douglas McGregor

  1. “The ingenuity of the average worker is sufficient to outwit any system of controls devised by management.”
  2. “An objective without a plan is a dream.”
  3. “Most teams aren’t teams at all but merely collections of individual relationships with the boss. Each individual vying with the others for power, prestige and position.”
  4. “Man is a wanting animal – as soon as one of his needs is satisfied, another appears in its place. This process is unending. It continues from birth to death.”
  5. “Trust means “I know that you will not-deliberately or accidentally, consciously or unconsciously-take unfair advantage of me.” It means “I can put my situation at the moment, my status and self-esteem in the group, our relationship, my job, my career, even my life in your hands with complete confidence.”
  6. “Relationships is a growing part of life; not life growing apart.”
  7. “Our goal should be minimum standardization of human behavior.”
  8. “Then it becomes necessary to get the field organization to accept the help provided. This is normally the role of the Change Manager; to implement the change that no-one asked for or wants.”
  9. “Management cannot provide a man with self-respect or with the respect of his fellows or with the satisfaction of needs for self-fulfilment. It can create conditions such that he is encouraged and enabled to seek such satisfactions for himself, or it can thwart him by failing to create those conditions.”

Publications and books by Douglas McGregor et al.

  • 2006, 1979, 1960. The human side of enterprise. McGraw Hill Professional.
  • 1976. An analysis of leadership. Leadership and social change, 16-24.
  • 1972. An uneasy look at performance appraisal. Reprint Service, Harvard Business Review.
  • 1969. Theory Y: The integration of individual and organizational goals. People and productivity, 194.
  • 1967. The professional manager. McGraw Hill Professional.
  • 1967. Do Management Control Systems Achieve Their Purpose?. Management Review, 56(2), 4-18.
  • 1966. The human side of enterprise. Classics of Organization Theory, 179-183.
  • 1961. New concepts of management. Technology Review.
  • 1957. An uneasy look at performance appraisal. Soldiers Field.
  • 1948. The staff function in human relations. Journal of Social Issues, 4(3), 5-22.
  • 1947. Union-management cooperation: a psychological analysis. Mass. Inst. of Technology.
  • 1944. Conditions of effective leadership in the industrial organization. Journal of Consulting Psychology, 8(2), 55.
  • 1944. Getting effective leadership in the industrial organization. Massachusetts Institute of Technology, Department of Economics and Social Science.
  • 1938. The major determinants of the prediction of social events. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 33(2), 179.
  • 1935. Scientific measurement and psychology. Psychological Review, 42(3), 246.

Cómo citar este artículo:
Van Vliet, V. (2016). Douglas McGregor. Recuperado [insertar la fecha] de toolshero: http://www.toolshero.es/toolsheroes/douglas-mcgregor/

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